Laagjes, laagjes, laagjes. Zo reed ik de winter door. Drielaagse Rev’it jas (inclusief warmtelaag dus), daaronder de isolerende, waterdichte liner van m’n IXS zomerjas, daaronder een dikke fleecejas, en daaronder m’n gewone kleren: een t-shirt en een trui. De Rev’it broek (ook drie lagen) was dan weer wel genoeg. Maar aangenaam warm had ik het niet altijd onder die zeven lagen. Al hangt warmte (of in dit geval: kou) op de motor van meer af dan enkel je kledij.

De warmtefactoren op de motor:

1. Weer
De buitentemperatuur speelt natuurlijk een grote rol op de motor, maar pakweg 6°C voelt niet altijd hetzelfde aan. Een heerlijk zonnetje of een fikse regenbui doet de gevoelstemperatuur al snel een paar graden stijgen of dalen. Idem voor warm briesje versus gure noordenwind.

2. Motor
Verwarmde handvaten en zadels zijn geen uitzonderingen meer, maar ook het model zelf heeft invloed. Achter de ruit van een RT vang je bijvoorbeeld minder wind dan op een Monster, iets wat bij langere ritten zeker invloed heeft.

3. Rit
Een sportief ritje over binnenwegen en voortdurend je hele lijf bewegen, of twee uur autostrade waarbij enkel je ogen in de spiegels piepen en je vingers de pinkers bedienen? Een wereld van temperatuurverschil.

4. Kledij
Uiteraard speelt ook je kledij een belangrijke rol. Een drielagig pak is warmer dan een doorwaai-jas, winterhandschoenen zijn warmer dan zomerhandschoenen, enzovoort. Logisch.

Om maar te zeggen: temperatuur op de motor hangt af van persoon tot persoon en van rit tot rit. Hoe dan ook zijn lange ritten in hartje winter een kwestie van karakter. En toch, liever verkleumd aankomen en 10 minuten tegen de verwarming staan ontdooien dan de auto nemen en een half uur langer onderweg zijn. Zo gaat dat als je in Brussel werkt. Al waren temperaturen die tegen het vriespunt aanschurkten zowat de grens.

Verwarmde kledij

Een heel andere kwestie, en veel minder een kwestie van karakter, wordt het met verwarmde kledij. Verwarmde handschoenen had ik al, exemplaren met een batterij. Als het echt koud wordt, moet je daarmee niet op warme handen hopen. Ze breken hooguit de kou een beetje. Een andere optie is verwarmde kledij die je aansluit op de batterij van je motor. Dat type verwarmde kledij kan een stuk warmer. Ik testte afgelopen winter de 12V verwarmde binnenjas van Gerbing. Ik kan daarover kort zijn: ik denk niet dat ik nog zonder kan. Iets uitgebreider? Hier gaan we: 

Beginnen bij het begin. Een verwarmde jas, wat is dat juist? Je kan zo’n 12V jas van Gerbing nog het makkelijkst vergelijken met een elektrische deken, maar dan in jasvorm. Door de volledige jas loopt verwarmingsdraad, 0,3 mm dik, en die voel je niet als je de jas draagt. Zelfs de uiteinden van de mouwen en de (hoge!) kraag zijn verwarmd.

Via een aantal aansluitingen kan je het een en ander inpluggen op de jas. Zoals verwarmde Gerbing handschoenen, broek of sokken. Op die manier kan je al je verwarmde kledingstukken via één kabel aansluiten op de motorbatterij. De aansluitingen zijn proper weggewerkt achter ritsjes. Die voor de handschoenen bijvoorbeeld op de mouwen, de andere aan de binnenkant van de jas.

Je trekt deze jas aan onder je motorjas. De warmtelaag uit m’n drielagige jas mag er dan uit. En die dikke fleece- en extra isolerende binnenjas mogen ook thuis blijven.

Oké, nu dat ding aansluiten op de accu van de motor. Voor iemand met twee linkerpoten zoals mezelf: aansluiten op de batterij? Hoe doe ik dat? Wel, da’s peanuts. Je krijgt een accukabel meegeleverd, waarmee je jas en accu met elkaar kan verbinden.

Een paar schroeven losdraaien en je kan aan de batterij. Daarop sluit je de accukabel aan.

Je leidt dan de kabel naar een plek waar je de jas wil inpluggen (kort bij het zadel dus).

Klaar. Een klusje dat me hooguit tien minuten kostte.

In plaats van de accukabel te gebruiken, kan je de jas ook aansluiten op de motorbatterij via een accessoireplug in de 12V-aansluiting. Als je motor daarmee is uitgerust tenminste. En als je die ene 12V-aansluiting niet al gebruikt voor bijvoorbeeld je gps … Sowieso raadt Gerbing aan om de meegeleverde accukabel te gebruiken, die levert de meest betrouwbare aansluiting op.

Warm, warmer, warmst

Oké, rijden maar! En nu hoor ik de vraag: “Is dat niet veel gedoe, telkens die jas inpluggen op de accukabel?” Dat valt heel goed mee. Het in- en uitpluggen duurt hooguit enkele seconden, net zoals die extra fleece- of binnenjas aan- en uittrekken ook enkele seconden extra kost. Voor het extra gedoe moet je het zeker niet laten.

Dus, de jas is ingeplugd, we kunnen vertrekken. Weet dat je op deze manier (de jas rechtstreeks ingeplugd op de accukabel) altijd rijdt met de temperatuur op 100%. En geloof me: dat kan serieus heet worden. De temperatuurregelaar van Gerbingis een accessoire, maar je moet er niet over nadenken als je deze jas koopt: zo’n temperatuurregelaar hoort er gewoon bij. Hiermee kan je de temperatuur van je jas op verschillende standen zetten (rood: 100% / oranje: 75% / groen: 50% / knipperend groen: 25% / uit).

Je plugt de temperatuurregelaar in op de jas (en kan je daarna ingeplugd laten), de regelaar plug je in op de accukabel als je opstapt. Heb je het onderweg te koud of te warm? Even op de knop drukken om de temperatuur te regelen. Zalig!

Je vraagt je zelfs af waarom dit niet standaard bij de jas zit. Want zonder de temperatuurregelaar kan je deze verwarmde jas echt enkel in putje winter gebruiken. Mét de regelaar kan je heel wat maanden meer van de verwarmde binnenjas genieten. Want zoals hierboven uitgelegd: temperatuur op de motor hangt af van veel factoren. Dus de ene dag geeft de thermometer 9°C aan en heb je aan de groene stand genoeg, de volgende dag is het nog steeds 9°C maar is groen toch te fris (bijvoorbeeld omdat gisteren het zonnetje scheen en het vandaag regent) en dan switch je simpelweg naar de oranje stand.

Een verwarmde binnenjas is dus niet alleen fantastisch als het héél koud is, ook als het gewoon fris is, maakt de jas elke rit een pak aangenamer. De warmte straalt voelbaar af naar handen, hoofd en kont, wat ervoor zorgt dat je goed tegen een koud ritje bestand bent.

Maar er zijn grenzen. Mijn koudste rit deze winter was bij -5,5°C (nee, geen foto als bewijsmateriaal). Temperatuurregelaar op rood en gaan. Het bovenlijf had het geen moment koud, maar handen en voeten waren na een autostraderit van een uur bijna in ijsklompen veranderd. De grenzen zijn dus: de rest van je kledij (hoe goed houdt die de kou tegen?) en de wegsituatie (want over ijzige wegen of door sneeuwbuien rijden is niet iedereen gegeven).

Ook handig: deze jas zit nooit met een lege batterij. Bij m’n verwarmde handschoenen is dat wel eens anders. Vergeet ik ze ’s nachts op te laden, dan rijdt ik ’s morgens met koude pollekes. Of als het echt koud is: de handschoenen niet op volle kracht durven zetten, want anders zijn de batterijen misschien te snel leeg en kom ik met ijspegels aan m’n armen thuis. Da’s met deze verwarmde jas allemaal anders. Geen gedoe met batterijen laden. Gewoon inpluggen, en zo warm zetten als je wil.

Zijn er dan geen minpunten aan deze verwarmde binnenjas van Gerbing? Wel, minpunten zou ik het niet echt noemen, eerder ideetjes voor verbetering:

– De kraag van de binnenjas is erg hoog. Da’s lekker warm, maar hij komt zowel boven de kraag van m’n Rev’it jas als die van m’n Klim jas uit. Na een regenrit zorgt dat soms ervoor dat de kraag van de binnenjas vochtig is. Een waterafstotende kraag zou niet slecht zijn.
– De kabels van temperatuurregelaar vind ik wat lang. De ene kant kan je wegmoffelen in je jas, maar de andere kant bungelt er maar wat bij (zie 2de foto van dit artikel).
– Misschien kan de temperatuurregelaar anders aangesloten worden dan als tussenstuk tussen jas en accukabel? Na een tijdje kan je de regelaar blindelings bedienen (en hoef je niet even gauw naar beneden te kijken welke stand je hebt geselecteerd), maar een regelaar op bijvoorbeeld het stuur zou pakken makkelijker zijn. Via de accukabel bijvoorbeeld?
– En waarom mag die temperatuurregelaar niet gewoon standaard bij de jas?

That’s it. Amper slechte woorden dus.

Besluit

Eerlijk: voor iedereen die de winter doorrijdt is de 12V verwarmde jas van Gerbingabsoluut een must. Zet je ’s winters de motor op stal, maar waag je je wél aan frissere lente- en herfstritten? Ook dan is deze binnenjas een dikke aanrader. Ik beveel ‘m warm aan. Hij zit goed, warmt snel op, en via de (onmisbare) temperatuurregelaar stel je de warmte perfect af. En hij stijlvol genoeg om ‘m ook een keertje gewoon als jas te dragen. Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik ben verkocht!

 

 

Test door Jean Le Motard

Test: Gerbing 12V verwarmde jas

Pin It on Pinterest